Tinerii cu dizabilități fac parte dintr-o societate diferită

1
20

Ceea ce pentru persoanele normale este un lucru absolut firesc, spre exemplu legatul șireturilor, încheiatul unor nasturi etc., pentru tinerii din Asociația Esperando este un adevărat efort. Pentru toate aceste activități, în cazul lor este nevoie de multă muncă și exersare în timp, pentru a reuși să se descurce, fără a apela la ajutorul celor din jur.

Medicul psiholog al persoanelor speciale din Asociația Esperando, Florina Iambor, ne explică ce înseamnă învățarea acestor activități pentru tinerii cu probleme și cât durează până ajung să le practice singuri.

„Ceea ce pentru mulți dintre noi pare o activitate firească, una simplă și absolut normală, pentru persoanele cu afecțiuni fizice sau psihice presupune un efort mult mai mare. Încheiatul nasturilor, gătitul, aspiratul, împăturitul hainelor sunt lucruri care, în cazul lor, necesită învățare și exersare. Prin exersare se înțelege prestarea activității propriu-zise. Procesul de învățare și însușire este diferit în funcție de persoană, de diagnosticul fiecăruia, de întrerupere, de aceea învățarea lor poate dura de la săptămâni, până la ani. Fiecare proces este adaptat și mulat după persoană. Adaptarea fiecărui persoane este în funcție de diagnostic, de partea fizică, cât și de afecțiunile psihice. Aici sunt două categorii de oameni. Cei care se nasc cu dizabilități și cei care le dobândesc pe parcursul vieții, în urma unui accident. Ideea este că fiecare persoană are nevoie să-și poată exprima singură necesitățile de bază, dacă îi este foame, dacă vrea apă, dacă are nevoie la baie etc. Degeaba tu, ca părinte, știi că e ora mesei dacă el nu simte asta și nu se poate exprima. Tocmai asta facem noi, exersăm cu ei zilnic și îi învățăm. Dacă pentru noi să gătim este firesc, pentru ei este un rezultat extraordinar, spre exemplu să-și facă un sandwich singuri. Dacă noi avem niște abilități bine formate, pentru ei fiecare lucru necesită această repetare continuă”, ne explică psihologul.

Comunicarea, cel mai important factor

Florina Iambor ne mai spune că cel mai important factor în tot procesul de învățare și exersare a acestor lucruri este felul în care ei, psihologii, comunică cu persoanele afectate.

„Nivelul de înțelegere a fiecărei persoane ține de felul în care noi comunicăm cu ei. Acesta este primul pas în dobândirea și formarea autonomiei personale. Noi nu încercăm să mulăm aceste persoane după normalitate. Noi îi ajutăm să se exprime liber, în felul lor. Îi facem să fie practici și mulțumiți de acțiunile pe care le fac. Îi ajutăm să fie cea mai bună versiune”, spune medicul psiholog, de 51 de ani, din Baia Mare.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here