PREMIERĂ – Autobuz electric pe străzile din Baia Mare

PREMIERĂ – Autobuz electric pe străzile din Baia Mare

În urmă cu cîteva săptămâni, Mircea Cirț anunța că firma pe care o conduce va produce primul autobuz electric românesc, cu 26 de locuri și o autonomie minimă de 200 km.

Aseară, băimăreanul Benjamin Hotea, a postat o fotografie pe contul său de Facebook cu explicația: ” Azi pe strada noastră, Mircea Cirț m-a surprins foarte plăcut cu autobuzul electric fabricat la Baia Mare. Ce părere aveți? E incredibil de sprinten și silențios.”.

Răspunsurile nu au întârziat să apară. Peste noapte au apărut aproximativ 100 de like-uri și zeci de comentarii.

Unii erau neîncrezători: ”Fabricat la Baia Mare? Wtf , în următorii 150 de ani poate!”. Au sosit și răspunsurile la întrebare: ”Oameni buni, a trecut de mult vremea comunismului, când un automobil se fabrica doar într o singură fabrică. Nici Mercedesul nu se mai fabrică în Stuttgart, doar se asamblează acolo. Așa că să fim mândri că avem oameni în orașul ăsta care vor să facă ceva. Mult succes!”. ”Voi credeți că mașinile și sculele pe care le aveți de la nemți sunt făcute în Germania? E doar marfă din China pusă în cutii pe care scrie Wurth, Makita, Bosch etc.”

”Fabrica Mercedes de la Rasttat a redus producția din cauză că piesele din China vin tot mai greu cu containerele .... Așa că eu spun să fiți mândri că cineva are asemenea inițiative în Baia Mare și o să mai genereze cîteva locuri de muncă.

Sincer, arată mult mai bine decît acele rondouri de panseluțe...”

Au curs și valurile de felicitări și întrebări: ”Da, corect.... Felicitări pt. asemenea idee. Restul..... papagali politici oportuniști!”; ”Trebuie cerută aprobare specială de la K...e pt a putea fi pus în circulație în Baia Mare?”.

Au fost și sceptici, care au pus întrebăti tehnice. ”Fiind un autobuz de oraș, forma e cea clasică, nu contează prea mult aspectul aerodinamic, el nerulând la viteze mari mult timp. Autobuzul e încă în faza de testare, din ce am înțeles eu, fiind asamblat cu componente de la producători consacrați europeni și presupun că și asiatici. (Axele am înțeles că sunt de la ZF). Ca autonomie am reținut că merge vreo 12 ore continuu în regim de oraș și se reîncarcă complet în 4 ore și jumătate. În plus el regenerează automat bateriile pe decelerare, și asta contribuie mult la autonomie. Practic consumă curent doar când demarează, când încetinește îl recuperează. Față de troleu are avantajul că nu e necesar să împânzești orașul cu cabluri inestetice, se deplasează cu viteză superioară, nu este condiționat de rolele de pe cabluri. Evident pe perne de aer. Acum despre costuri, nu știu amănunte, dar bănuiesc că nu sunt mici. Zicea Mircea că de 2 ani lucrează la proiectul ăsta.”

Mircea Cirț a venit cu câteva lămuriri: ”Reglarea înălțimii se face automat, însă poza nu surprinde diferențele de nivel ale drumului față de acea zonă de intrare in curte. Practic se ridică până la 24cm. Tehnologia este avansată, așa încât putem fi mai încrezători în viitor. Într-adevăr, sunt plusuri și minusuri. Însă e de avut în vedere cadrul legislativ european privitor la poluare. Eu aleg să văd partea plină a paharului.”

Concluzia fost trasă de un alt băimărean: ”Foarte frumos, ăsta este viitorul!”

 

 

I.V.