Glasul – de la hârtie la online

“Glasul Maramureșului”, ziarul print, s-a născut în secția de tipar înalt a vechii tipografii din oraș, într-o primăvară, la câțiva ani după revoluție, ca o alternativă la “Graiul Maramureșului” (vechiul ziar al propagandei comuniste, rebranduit în 22 decembrie 1989). Iar “Graiul Maramureșului” (cum spuneam, fostul “Pentru Socialism”) a împrumutat numele unei publicații sighetene din perioada interbelică, care a apărut între 1932 și 1940, iar după război a mai rezistat patru ani (1946-1950), după care s-a topit în supa cenzurii comuniste, la fel ca toate publicațiile independente din țara noastră.

La început, sinonimia Graiul/ Glasul i-a încurcat teribil pe cititori, însă, ulterior, după un veritabil război al culorilor folosite pentru literele din frontispiciul celor două publicații, băimărenii știau că ziarul roșu e “Glasul” (un ziar proaspăt, tânăr și sprințar), iar ziarul albastru e “Graiul”. Mai târziu, această sinonimie a devenit o piatră de moară la gâtul “Glasului” deoarece devenise ziarul numărul 1 în județ, atât în ceea ce privește tirajul, cât și audiența (fără să mai punem la socoteală mica publicitate, care pur și simplu a explodat, la un moment dat).

Cu timpul, “Glasul” a devenit un brand, nu pentru că băimărenilor le-a plăcut cum sună cuvântul “Glasul” sau pentru că articolele erau mai istețe decât cele din alte publicații. Un brand nu se naște peste noapte, el devine în timp. Un brand este alcătuit dintr-o serie de ingrediente, pe care cititorii (dacă vorbim despre un ziar) le apreciază ca fiind de calitate și constante într-un interval mare de timp.

Dacă ar fi vorbesc despre ingredientele brandului “Glasul”, ar trebui să menționez: acuratețea materialelor (exprimare coerentă a ideilor și corectitudine din punct de vedere gramatical), prin crearea unui departament specializat (secretariat de redacție, corectură, cap limpede); formularea titlurilor; ilustrarea materialelor cu poze de la evenimente (nu generice); tehnoredactarea (aranjarea în pagină) adaptată mereu la ultimele standarde; retrospectivele din toate domeniile (sport, politică, administrație, învățământ etc.) de pe final de an; dar, în mod special, campaniile de presă cu caracter social (împotriva poluării – dacă vă aduceți aminte de cazul poluării cu plumb, din Ferneziu; împotriva unor nedreptăți ale justiției – cazul Dan Pârcălab; în favoarea familiilor nevoiașe – publicate preponderent în preajma sărbătorilor de Paști și de Crăciun; în favoarea alfabetizării populației din mediul rural – campania Donează o carte pentru un copil etc.).

A părăsi învelișul de hârtie pentru a activa exclusiv într-o zonă virtuală înseamnă a te muta într-o altă dimensiune, însă cu tot ce înseamnă istoria ta, trecutul tău și urmele pe care le-ai lăsat în lumea concretă de unde vii. Inclusiv brandul pe care îl reprezinți.

Dorin ȘTEF

mg
mg