Bicicliștii circulă prin oraș cum pot

0
17

Mișcarea de orice fel e mereu binevenită. Din păcate, atât în Baia Mare cât și în alte localități din județ, nu susținem suficient de mult acest lucru. Când vine vorba de pasionații de ciclism, fie ei amatori sau profesioniști, la capitolul piste nu stăm deloc bine. Bicicliștii întâmpină mai multe probleme pe care le-au tot semnalat de-a lungul timpul, dar nimeni nu vine cu soluții spre rezolvarea lor. Lipsa pistelor pentru biciclete este printre principalele probleme ale cicliștilor.

Mai multe piste, mai mulți sportivi

Dacă numărul pistelor petru trotinete/biciclete ar crește, automat ar crește și numărul celor care preferă să facă mișcare pe două roți.

„Autoritățile nu încurajează deloc bicicliștii. În primul rând, ducem mare lipsă de piste. Un alt aspect ar fi ca pistele existente să fie legate între ele, fără să existe atâtea întreruperi. O altă problemă, și mai mare, sunt bordurile. Unde ai pistă, ai și borduri. Mereu trebuie să oprești bicicleta, să cobori de pe ea, să treci de bordură, abia apoi să-ți continui traseul. Unde n-ai pistă, ai pietoni. Te lovești de aceași problemă ca și la borduri. Tinerii care circulă cu bicicleta sau trotineta ar trebui încurajați la maximum, ar trebui să li se ofere condiți pentru a circula sănătos în natură, dar și în siguranță. Multă lume nu circulă cu bicicleta și din cauza faptului că nu au unde parca. O pui în fața blocului, ți se taie lacătul și se fură. În 2019 am trecut prin experiența asta, cu toată filmarea și dovezile mele poliția n-a reușit să găsească hoțul. În Belgia, spre exemplu, există în fața blocurilor containere speciale pentru biciclete, la fel cum mașinile au parcări, au și bicicletele”, spune Ana Rus, din Sighet.

Problemele semnalate de Ana sunt și comune și altor bicicliști. Pentru a nu trece prin experiența sighetencei, de multe ori oamenii preferă să le urce în scara blocului, ceea ce nu e tocmai ușor.

„E un plus că avem piste de biciclete, dar e un minus că avem prea puține.

Din păcate, la nivel de șofer nu există cultură pentru a respecta bicicliștii. Efectiv nu te simți în siguranță în trafic sau când mergi pe stradă. De exemplu, chiar dacă sunt anumite străzi din oraș unde ai pistă, nici acolo nu poți circula liniștit deoarece, de multe ori, pe pista de bicicletă circulă și pietonii. Cel mai corect ar fi ca pistele de biciclete să fie poziționate pe marginea drumului, astfel bicicliștii nu ar mai fi un inconvenient nici pentru pietoni, nici pentru șoferi, ar circula și ei liniștiți. În străinătate ai spațiu pentru bicicletă și în față blocului, la noi n-ai nici în oraș, cu excepția Centrului Vechi. În rest, trebuie să-ți tot urci și cobori bicicleta cu tine peste tot. Dacă ți-o legi de un stâlp, copac sau ce găsești tu te trezești cu lacătul tăiat și fără ea”, spune Norbert Kolozsvari, din Baia Mare.

Trotinetele, o altă alternativă de mișcare sănătoasă

Bicicleta și trotineta nu doar că sunt mijloace de deplasare sănătoase, ieftine, sigure dar cu cât se circulă mai mult cu aceste mijloace cu atât traficul este mai diminuat și natura mai puțin poluată.

„Cu trotineta e și mai greu de circulat prin oraș. Unele probleme se repetă cu cele de la bicicletă. Pe lângă borduri, lipsa pistelor și celelalte neplăceri, aici e nevoie și de un asfalt mai fin decât la biciclete. Consider că trotineta e o altă variantă de a circula în siguranță, sănătos, nu poluezi, e mai ieftin și, în plus, trotineta o poți urca cu tine peste tot, fiind mai ușoară decât bicicleta”, spune Ana Rus.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here